دفتر استعداد درخشان
 

 

جایگاه سازمانی استعدادهای درخشان در دانشگاه ها

هر یک از دانشگاه ها به طور مستقل عهده دار انجام امور مربوط به استعدادهای درخشان بوده که با تشکیل دفتر استعدادهای درخشان در حوزه خود کلیه موارد مربوطه را رهبری می نمایند. دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان نیز در حوزه معاونت این دانشگاه تشکیل شد و فعالیت خود را از سال 1380 آغاز کرد.

 

اهداف دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی سمنان

  •    ایجاد زمینه مناسب برای دانشجویان استعدادهای درخشان جهت کسب دیدگاه تحقیقاتی در مواجهه با مشکلات و توانایی تحلیل منطقی
  •    فراهم نمودن بستر آموزشی مناسب برای کسب دانش و مهارت لازم در جهت مدیریت، اجرا، آنالیز و تفسیر پروژه های تحقیقاتی در حیطه علوم پزشکی
  •     آشنا نمودن دانشجویان استعدادهای درخشان با مشکلات بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  •     تقویت انگیزه دانشجویان استعداد درخشان در خدمت به میهن اسلامی
  •     تقویت احساس مسئولیت و پایبندی دانشجویان استعدادهای درخشان به ارزشهای انسانی با توجه به مفاهیم ملی و مذهبی و رعایت اصول اخلاق پژوهش

 

اهم فعالیت‌های دفتر‌استعدادهای‌درخشان دانشگاه علوم پزشکی سمنان

 

  •  شناسایی کلیه دانشجویانی که مشمول استفاده از آیین نامه ها و دستورالعملهای مربوط به استعدادهای درخشان می باشند
  • نظارت و پیگیری در اجرای بخشنامه ها و آیین نامه ها و چگونگی تخصیص هزینه اعتبارات مربوط
  • ایجاد بستر مناسب علمی و فرهنگی و رفاهی در جهت ارتقاء سطح علمی دانشجویان از طریق تشکیل سمینارها و کارگاه های آموزشی ، کلاسهای فوق برنامه آموزش زبان خارجی، کامپیوتر و ایجاد خوابگاه های مناسب و پرداخت کمک هزینه تحصیلی.
  •  فراهم نمودن امکان اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان و دانش آمورختگان ممتاز.
  • ارائه خدمات مشاوره ای و تقدیر از دانشجویان مبتکر و مخترع و معرفی آنان از طریق جرائد و رسانه های گروهی
  • ایجاد هماهنگی با معاونت پژوهشی دانشگاه به منظور حمایت از اجرای پژوهشهای علمی
  •  معرفی دانشجویان ممتاز به سازمان سنجش جهت ادامه  تحصیل به مقطع بالاتر بدون آزمون
  •   برگزاری مرحله درون دانشگاهی المپیاد علمی  دانشجویان 

 

 

              پیشرفتهای  سریع و روز افزون علوم ، خصوصاً علوم پزشکی و تغییر و تحولات مستمر در اقدامات پیشگیری تا نوتوانی بیماران ، نیازبه بازنگری در اهداف غائی تعلیم و تربیت بخصوص آموزش پزشکی را به شدت مطرح ساخته است . آینده ایران  نیازمند افرادی است که بتوانند بصورت خلاقانه و گروهی به حل مسائل کشور بپردازند . رسالت دانشگاههای کشور برای شناسایی ، هدایت و پرورش  استعداد های علمی دانشجویان بر کسی پوشیده نیست . به علاوه ،  دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان متولیان  سلامت جامعه ، نقش مضاعفی را در توسعه پایدار بر عهده دارند . از یک طرف بایستی نیروی انسانی و دانش مورد نیاز در بخش سلامت  را تولید کنند و از طرف دیگر ، مدیران شایسته ای  را برای رهبری نظام سلامت و همسو سازی حرکتها و تصمیم گیری های این نظام با جهت گیری کلی توسعه در کشور عرضه نمایند . متاسفانه دانشگاهها در بیشتر مواقع مخلوطی  از اطلاعات و مفاهیم را به دانشجویان ارائه میدهد ، اما آنان را در تجزیه و تحلیل  ، اولویت بندی و سازماندهی دانش نو ظهور که لازمه تفکر انتقادی بوده و منجر به یادگیری موثر و با معنی خواهد گشت به حال خود می گذارد.

 يکي از روشهاي رفع اين نقيصه طراحي مسابقه‌اي کشوري است که مهارت حل مساله بصورت تيمي جزء ارزشهاي آن باشد. در مورد تاثير المپيادهاي علمي بر افزايش مهارتهاي دانش آموزان شرکت کننده در آنها مطالعات مختلفي انجام شده است. مطالعه‌اي در هلند در مورد تاثير المپياد رياضي در شکوفايي استعداد رياضي دانش آموزان، نشان داد که المپياديها در تحصيلات دانشگاهي خود موفق بوده اند و مقالات و کتابهايي در زمينه رياضي چاپ کرده اند. المپياد همچنين باعث افزايش اعتماد به نفس آنان شده بود و به انتخاب شغل آينده‌شان کمک کرده بود. اين امر نشان مي‌دهد که شرکت در مسابقات علمي مي‌تواند به رشد فردي و حرفه‌اي فرد کمک کند.

ايده اوليه برگزاري اين مسابقه علمي در سال 1379 در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان مطرح گرديد. از حدود سال 1385 اقدامات اوليه براي طراحي آن شروع شد و جلسات متعدد هم انديشي با حضور استادان، کارشناسان و دانشجويان حائز رتبه در المپيادهاي دانش آموزي برگزار شده است. با توجه به تفاهم به وجود آمده در ميان اکثر دانشگاهها و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مبني بر لزوم تقويت قدرت تفکر و استدلال بين دانشجويان علوم پزشکي، هم اکنون بستر مناسبي براي برگزاري اين المپياد فراهم آمده است. تا بحال نه   دوره مسابقه المپياد درحيطه هاي  علوم پايه ، باليني ،‌مديريت نظام سلامت ، حیطه فلسفه پزشکی و آموزش پزشکی   در مرحله درون دانشگاهي و كشوري برگزار شده است .

 

 

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
حوزه های مرتبط
معاونت آموزشی وزارت
سازمان سنجش آموزش پزشکی
مرکز امور هیات علمی وزارت
مرکز مطالعات و توسعه آموزش وزارت

سامانه ها
سامانه خدمات آموزشی ( سیستم سما)
سامانه آموزش مداوم
سامانه آموزش الکترونیک

477548 : کل بازدید 93 : بازدید امروز 0.36 : زمان بارگزاری صفحه 923 : بازدید این صفحه 3 : بازدیدکنندگان آنلاين