برای دریافت بسته های تحول  و نو آوری آموزش علوم پزشکی (مبتنی بر برنامه آموزش عالی حوزه سلامت ) "   کلیک کنید  "

 

 

ردیف

عناوین بسته های تحول و نوآوری در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان 

1

بسته آينده نگاري ومرجعيت علمي درآموزش پزشكي

2

بسته حركت به سوي دانشگاههاي نسل سوم

3

بسته آموزش پاسخگووعدالت محور

4

بسته توسعه اي راهبردي،هدفمندوماموريت گراي برنامه هاي آموزش عالي سلامت

5

بسته آمايش سرزميني،ماموريت گرايي،تمركززدايي وتوانمندسازي دانشگاهها     

6

بسته اعتلاي اخلاق حرفه اي

7

بسته بين المللي سازي آموزش علوم پزشكي

8

بسته توسعه آموزش مجازي درعلوم پزشكي

9

بسته ارتقاء نظام ارزيابي وآزمونهاي علوم پزشكي

10

بسته اعتباربخشي موسسات وبيمارستانهاي آموزشي

11

بسته توسعه وارتقاي زيرساخت هاي آموزش علوم پزشكي

12

پايش بسته هاي تحول

13

توسعه ي پزشك خانواده

14

توسعه ی دانش ومطالعات سرطان

15

توسعه دانش گياهان دارويي

16

توسعه دانش مرتبط با طب سالمندان

 

نظارت بر سیاست های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از سوی کارگروه  بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و محورهای مربوطه  به آن :

بسته آینده نگاری و مرجعیت علمی در آموزش پزشکی

ناطر بر سیاست های :

  • نهادينه سازي رو كيرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت
  • حضور در عرصه هاي آموزشي منطقه اي و جهاني
  • توليد و بومي سازي شواهد معتبر علمي براي ارتقاء آموزش عالي سلامت )آموزش پژوهي(

محورها :

  • طراحی نظام رصد حرکت در مسیر مرجعیت علمی در آموزش علوم پزشکی  
  • تدوین سند آینده نگاری و نقشه راه تحقق مرجعیت در آموزش علوم پزشکی در افق چشم انداز
  • طراحی و استقرار نظام نوآوری در حوزه آموزش علوم پزشکی
  • استقرار مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی

بسته حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم

ناطر بر سیاست های :

  • نهادينه سازي رو كيرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت
  • حضور در عرصه هاي آموزشي منطقه اي و جهاني
  • توليد و بومي سازي شواهد معتبر علمي براي ارتقاء آموزش عالي سلامت )آموزش پژوهي(

 محورها :

  • بازبینی و بازنگری ساختار و عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی در گذار به دانشگاه های نسل سوم
  • کارآفرینی و خلق ثروت دانش بنیان در دانشگاه های علوم پزشکی در قالب نظام نوآوری )ملی  منطقه ای(
  • طراحی و توسعه سامانه محاسبه هزینه تمام شده تربیت نیروی انسانی در رشته مقاطع مختلف آموزش عالی سلامت و حمایت از تحقیقات مرتبط
  • طراحی و استقرار نظام تامین و تخصیص مالی پایدار، عدالت محور و غیر بودجه ای  آموزش عالی سلامت مبتنی  بر مطالعات هزینه اثربخشی، بازگشت سرمایه و افزایش بهره وری

بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور

ناطر بر سیاست های : 

  • نهادينه سازي رو كيرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت
  • گسترش عدالت در آموزش عالي سلامت
  • شبكه سازي در نظام آموزش عالي سلامت
  • ارتقاء منابع انساني بخش آموزش عالي سلامت

محورها : 

  • طراحي و استقرار نظام شناسائي و ارزيابي نيازهاي آموزشی مبتنی بر نیازهای جامعه )بار بیماری ها و ریسک فاکتورها(، فناوری های مرتبط با پیشگیری، تشخیص و درمان در حوزه سلامت )مداخلات سلامتو مرزهای دانش در حوزه سلامت در كشور
  • بازنگری و تدوين برنامه های آموزشی )کوریکولومهادر راستاي پاسخگوئي به نيازهاي جامعه، فناوری های تشخیصی و درمانی و مرزهای دانش )مرجعیت علمیبه تف كيك رشته و مقطع تحصيلي
  • طراحي نظام ایجاد حساسیت و انگيزشي مناسب براي سياستگذاران، ذینفعان، اساتيد، دانشجويان، ارائه كنندگان خدمات به منظور تحقق هرچه بهتر پاسخگوئي به نيازهاي واقعي جامعه و توجه به تعیین کننده های اجتماعی سلامتSDH
  • طراحی و استقرار نظام برنامه ریزی و مدیریت تربیت نیروی انسانی علوم پزشکی

بسته توسعه راهبردی، هدفمند و مأموریت گرای برنامه های آموزش عالی سلامت

ناطر بر سیاست های :

  • نهادينه سازي رو كيرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت
  • توسعه دانش هاي نوين با تا يكد بر حيطه هاي ميان رشته اي و تمركز بر علوم و فناوري
  • هاي نوين
  • بهره مندي از فناوري هاي نوين در آموزش عالي سلامت
  • خلق ثروت دانش بنيان در عرصه آموزش عالي سلامت

محور ها :

  • بازنگری و ارتقاء راهبردی و ماموریت گرای برنامه های آموزش علوم پزشکی
  • توسعه رشته ها و مقاطع تحصیلی علوم پزشکی مبتنی بر اسناد بالادستی
  • شناسایی ظرفیت های فرابخشی حوزه سلامت به منظور توسعه برنامه های میان رشته ای
  • طراحی و استقرار نظام تربیت نیروهای حدواسط

بسته آمایش سرزمینی، مأموریت گرایی، تمرکززدایی و ارتقاء توانمندی دانشگاه ها

ناطر بر سیاست های :

  • نهادينه سازي رو كيرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت
  • گسترش عدالت در آموزش عالي سلامت
  • ساماندهي بيمارستانها و مراكز آموزشي درماني
  • تمركز زدايي در نظام آموزش عالي سلامت

محور ها :

  • ماموریت محور نمودن مناطق آمایش سرزمینی
  • گسترش محیطی آموزش عالی سلامت در کشور
  • طراحی و اجرایی سازی الگوهای واسپاری خدمات آموزش عالي علوم پزشكي به بخش غیردولتی
  • اجرای نظام اعتباربخشی آموزشی مراکز و برنامه های آموزش مداوم و آموزشهای مهارتی و حرفه ای در نظام سلامت

بسته اعتلای اخلاق حرفه ای

ناطر بر سیاست های : 

  • نهادينه سازي رو كيرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت
  • نهادينه سازي اخلاق حرفه اي

محور ها :

  • طراحی و اجرای مدل بومی برنامه درسی مبتنی بر ارزش (Value Based Curriculum )
  • طراحی و استقرار نظام دیده بانی، نیازسنجی ، آسیب شناسی و ارتقاء ارزش ها و اخلاق حرفه ای پزشکی در
  • نظام آموزش عالی سلامت
  • تدوین و اجرای برنامه جامع مدیریت کوریکولوم پنهان برای نهادینه سازی ارزش ها و اخلاق حرفه ای در
  • موسسات آموزش عالی سلامت
  • ترویج و توسعه زیرساخت های اخلاق حرفه اي در مراكز آموزش عالي نظام سلامت 

بسته بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی

ناطر بر سیاست های :

  • توسعه دانش هاي نوين با تا يكد بر حيطه هاي ميان رشته اي و تمركز بر علوم و فناوري
  • هاي نوين
  • حضور در عرصه هاي آموزشي منطقه اي و جهاني
  • ارتقاء منابع انسانی بخش آموزش عالی سلامت
  • خلق ثروت دانش بنيان در عرصه آموزش عالي سلامت

محور:

  • تدوین و بسترسازی برای استقرار نقشه آمایش بین الملل آموزش علوم پزشكي كشور
  • طراحی مسیر راه    Road Map و اجرایی سازی شبکه تبادلات علمی و برنامه های آموزشی مشترک با دانشگاه هاي معتبر جهان
  • طراحی و ساماندهی پورتال آموزش علوم پزشكي كشور    EducationIran به منظور معرفی ظرفیت آموزش عالی سلامت کشور در سطح دنیا
  • اعتباربخشی بین المللی دانشگاه ها و موسسات آموزش علوم پزشكي کشور  

بسته توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی

 ناظر بر سیاست های  :

  • نهادينه سازي رو كيرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت
  • گسترش عدالت در آموزش عالي سلامت
  • حضور در عرصه هاي آموزشي منطقه اي و جهاني
  • شبكه سازي در نظام آموزش عالي سلامت
  • بهره مندي از فناوري هاي نوين در آموزش عالي سلامت 

محور:

  • طراحی، راه اندازی و استقرار دانشگاه مجازی علوم پزشکی
  • طراحی استانداردهای فرایندی آموزش مجازی علوم پزشکی و اعتباربخشی برنامه های مربوطه
  • تدارک و تامین زیرساخت ها و منابع فیزیکی، اطلاعاتی و انسانی لازم برای توسعه آموزش مجازی
  • ظرفیت سازی در برنامه ها و کوریکولوم های متداول آموزشی به منظور ارائه و ارزیابی قسمتی از برنامه ها و
  • کوریکولوم ها به صورت مجازی با تاکید بر رشته مقاطع تحصیلات تکمیلی