بیانیه رسالت :

     در هر کشوری مسائل مربوط به آموزش عالی در راستای تولید نیروی انسانی مطلوب و کارآمد جهت اداره امور کشور از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. با عنایت به اینکه جوانان دانش آموخته هر کشوری می‌توانند بهترین مراکز سعادت یک ملت باشند همچنین نقش خطیر آموزش پزشکی در ارتقاء فرآیند سلامت - طب پیشگیری ، پزشکی اجتماعی .... رسالت و مسئولیت دانشگاه‌های علوم پزشکی را دو چندان نموده است .

مدیریت آموزشی نوعی از مدیریت است که در مراکز آموزشی اجرا می‌شود. مدیریت در مفهوم کلی و عام، از دیدگاه‌های متفاوتی تعریف شده است. به عبارتی، مدیر هماهنگ‌کننده و کنترل‌کننده فعالیت‌های دسته‌جمعی برای رسیدن به هدف مطلوب سازمان با حداکثر کارآیی است. مدیریت آموزشی به معنی عام، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت، هماهنگی، نظارت و ارزشیابی فرایند آموزش تعریف شده است. اما مدیریت به معنی خاص، به صورت‌های زیر تعریف می‌شود:

  • الف) مدیریت آموزشی، راهنمایی، مددکاری و ایجاد محیط مناسب برای فعالیت آموزشی است.
  • ب) مدیریت آموزشی، فراگردی اجتماعی است که مستلزم ایجاد، نگه‌داشتن، برانگیختن، کنترل کردن و وحدت بخشیدن نیروهای انسانی و مادی است که به‌طور رسمی و غیر رسمی درون یک نظام واحد شکل و سازمان می‌یابند، تا اهداف و مقاصد آموزشی را تحقق بخشند.
  • ج) مدیریت آموزشی، فرایند هماهنگ کردن استعدادهای افراد و بهره‌گیری از شرایط محیطی برای اهداف آموزشی است.

لذا مدیریت آموزشی و تحصیلات تکمیلی که نقش اصلی تربیت دانش آموختگان رشته گروه پزشکی را بعهده دارد جهت هرچه بهتر به سرانجام رساندن این رسالت ضمن فراهم ساختن امکانات و تجهیزات لازم جهت تربیت دانش آموختگان با خلاقیت و نوآوری و استفاده از فنآوری های نوین و حفظ ارزش‌های انسانی و عدالت اجتماعی سعی در فراهم ساختن رضایت دانشجویان در حیطه فعالیتهای دانشجویی و آموزشی  را دارد.

 

در همین راستا محورهای فعالیت این مدیریت به شرح ذیل می‌باشد:

  • گسترش رشته‌های جدید
  • نظارت بر روند اجرای آئین نامه‌های آموزشی و وضعیت تحصیلی دانشجویان
  • نظارت بر روند وضعیت گروه‌های آموزشی
  • نظارت بر روند پذیرش ، تحصیل ، دانش آموختگی دانشجویان
  • بررسی راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات آموزشی دانشجویان
  • انجام امور مشارکتی و آموزشی جهت ارتقاء کیفیت آموزش و افزایش انگیزه کاری
  • همکاری جهت جذب اعضای هیأت علمی
  • نظارت بر روند اطلاع رسانی موارد آموزشی و آمار مختلف
  • نظارت بر عملکرد کارکنان زیر مجموعه و ارتقاء آن
  • هماهنگی لازم جهت بخش‌های آموزشی و بالینی در سطوح مختلف آموزشی
  • ارتقاء تجهیزات آزمایشگاهی و بالینی .

 

 اهداف استراتژیک  مدیریت آموزشی:

  • توسعه رشته‌های جدید در گروه پزشکی ، پیراپزشکی ، توانبخشی و بهداشت بالاخص در رشته‌های تحصیلات تکمیلی و بین رشته ای با توجه به نیازهای جامعه
  • توسعه و تقویت فضاهای آموزشی با توجه به تعداد رشته‌ها
  • ارتقای موقعیت آموزشی و تقویت رشته‌های موجود
  • افزایش سطح علمی و تربیت و جذب نیروی انسانی کارآمد برای افزایش ارتقاء سطح سلامت جامعه
  • کمک به بهبود فرآیند مدیریت آموزشی
  • افزایش دانش و مهارت دانشجویان با بالابردن سطح علمی دانشگاه با جذب نیروهای هیأت علمی متخصص
  • ارتقای رشته‌های موجود و تأسیس رشته های جدید با توجه به نیازهای جامعه
  • بکارگیری و به روز نمودن فنآوری های نوین در امر آموزش
  • ارتقاء تجهیزات آزمایشگاهی و بالینی

 

آیین گرامیداشت دومین جشنواره هفته آموزش و تجلیل از مقام استاد در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان

.

صبح امروز هجدهم اردیبهشت ماه 97، مراسم بزرگداشت مقام استاد با حضور دکتر خسروی معاون مشاور وزیر بهداشت در امور برنامه ریزی و نظارت بر مشارکت های اقتصادی، دکتر شادنوش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، معاونین، مدیران و استادان گرامی دانشگاه در سالن رازی دانشکده دندان‌پزشکی برگزار شد

دکتر مهدی شادنوش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت استاد ارجمند شهید مرتضی مطهری، معلمین را کسانی دانست که جامعه را از جهل و نادانی دور می کنند و نورهای انسانیت را در جامعه ساری و جاری می سازند.

در دومین جشنواره گرامیداشت هفته آموزش و تقدیر از استادان برجسته دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان دکتر مهدی شادنوش رئیس دانشگاه، ضمن تبریک روز استاد، معلمین را جز افتخارات بلندپایه این دانشگاه و ایران عزیز دانسته و بیان داشت: این مناسبت فرصت خوبی برای یادآوری مقام و جایگاه معلمین عزیزدر کشور است.

دکتر شادنوش رئیس دانشگاه، اذعان نمود: براساس شاخص ها و آمارهای ملی و بین المللی می توان گفت که امروز دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در مسیر صحیح و مناسبی قرار دارد و به سرعت در حال توسعه می باشد و هیچ امری در پیشتازی و توسعه این دانشگاه مهم تر از سرمایه نیروی انسانی نیست.

رئیس دانشگاه بیان کرد: با توجه به این‌که دو حوزه پژوهش و آموزش مرتبط به هم و جدا نشدنی هستند، باید اعضای هیئت علمی دانشگاه در هر دو حوزه فعال و پویا عمل نمایند و از عملکرد تک بعدی و یک جانبه پرهیز کنند.

وی افزود: بحمدالله دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در سطح ملی از نظر زیر ساخت های آموزش عالی به حد مطلوب و رضایت بخشی رسیده و حدود 80 درصد موارد عرضه و خدمت رسانی این دانشگاه بیشتر از تقاضا می باشد و باید تلاشمان را دو چندان کنیم و با کادر سازی و پرورش نیروی انسانی تخصصی، در سطح بین المللی نیز حرف برای بیان داشته باشیم.

رئیس دانشگاه ضمن قدردانی از زحمات و تلاش های اساتید گرانقدر برای تحقق اهداف این دانشگاه، تصریح نمود: باید با همکاری و تلاش شبانه روزی، امانتی را که حاصل زحمات و تلاش گذشتگان در این دانشگاه است که با دستان خالی این مجموعه را پدید آوردند، با ارزش افزوده بیشتر به نسل بعد تحویل دهیم.

دکتر دانایی معاون آموزشی دانشگاه، ضمن ارایه گزارشی از عملکرد حوزه آموزش دانشگاه گفت: با توجه به زحمات اساتید و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در سال های گذشته، امروز این دانشگاه به جایی رسیده که می تواند به حوزه آموزش افتخار کند. در چهار سال گذشته تحصیلات تکمیلی در مجموعه این دانشگاه دو برابر شده است و خوشبختانه این حرکت موجب این شده که ما در تولید و فناوری بتوانیم حرکت های بزرگی بکنیم و در حوزه پژوهش نیز گام های بلندی برداریم.

معاون آموزشی دانشگاه بیان کرد: طی چهار سال گذشته،40 درصد افزایش جذب هیئت علمی در دانشگاه داشتیم و اعضای هیئت علمی این دانشگاه بالغ بر 210 هیئت علمی است و نسبت شاخص دانشجو به هیئت علمی به حدود 13 رسیده که این امر پیشرفت در حوزه آموزشی را نشان می دهد. با تلاش اساتید و ارتقای علمی این عزیزان، سطح کیفی اعضای هیئت علمی در دانشگاه نیز ارتقا یافته است.

دکتر دانایی اذعان نمود: یکی از افتخارات بزرگ این دانشگاه، تعداد زیاد فارغ التحصیلان دانشگاه است که حدود 40 درصد از این دانشجویان می توانند در مقاطع بالاتر پذیرفته شوند و همچنین به همت اساتید و کارکنان این مجموعه، این دانشگاه در حوزه پزشکی و دندان‌پزشکی دانشجویان برتر دارد و سال 96 همانند سنوات قبل رتبه های برتر داشتیم که جای تقدیر از اساتید و دانشجویان عزیز را دارد.

وی افزود: بحمدالله با شکل گیری شرکت های دانش بنیان در دانشگاه و حرکت به سمت رشته های نوین و بین رشته‌ای می توان گفت که این دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین حرکت کرده و یکی از گام های خیلی مهم در این راستا موضوع بین المللی سازی دانشگاه است که امروز دانشگاه در این امر به سرعت پیش رفته و شاید یکی از دانشگاه های پیشرو در این زمینه در کشور باشد.

گفتنی است از دیگر برنامه های این آیین اجرای زنده موسیقی سنتی و تجلیل از اساتید بازنشسته، نمونه و ارتقاء یافته به مرتبه استادی و دانشیاری و ... به شرح زیر بود:

تجلیل از سه بازنشسته هیئت علمی دانشگاه

تجلیل از 11 استاد نمونه و توانمند دانشگاه

تجلیل از 6 استاد ارتقاء یافته به مرتبه استادی و دانشیاری

4 فرایند برتر و منتخب دانشگاه در جشنواره آموزشی شهید مطهری

تقدیر از 14 کارمند نمونه حوزه معاونت آموزشی دانشگاه و دانشکده ها

تجلیل از یک اثر برتر  و سه اثر منتخب  در دومین جشنواره هفته آموزش

تجلیل از استاد راهنمای پایان نامه برگزیده در حوزه دفاع مقدس

  • کد خبر : 17170
لینک کوتاه خبر :
کلمات کلیدی