بیانیه رسالت :

     در هر کشوری مسائل مربوط به آموزش عالی در راستای تولید نیروی انسانی مطلوب و کارآمد جهت اداره امور کشور از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. با عنایت به اینکه جوانان دانش آموخته هر کشوری می‌توانند بهترین مراکز سعادت یک ملت باشند همچنین نقش خطیر آموزش پزشکی در ارتقاء فرآیند سلامت - طب پیشگیری ، پزشکی اجتماعی .... رسالت و مسئولیت دانشگاه‌های علوم پزشکی را دو چندان نموده است .

مدیریت آموزشی نوعی از مدیریت است که در مراکز آموزشی اجرا می‌شود. مدیریت در مفهوم کلی و عام، از دیدگاه‌های متفاوتی تعریف شده است. به عبارتی، مدیر هماهنگ‌کننده و کنترل‌کننده فعالیت‌های دسته‌جمعی برای رسیدن به هدف مطلوب سازمان با حداکثر کارآیی است. مدیریت آموزشی به معنی عام، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت، هماهنگی، نظارت و ارزشیابی فرایند آموزش تعریف شده است. اما مدیریت به معنی خاص، به صورت‌های زیر تعریف می‌شود:

  • الف) مدیریت آموزشی، راهنمایی، مددکاری و ایجاد محیط مناسب برای فعالیت آموزشی است.
  • ب) مدیریت آموزشی، فراگردی اجتماعی است که مستلزم ایجاد، نگه‌داشتن، برانگیختن، کنترل کردن و وحدت بخشیدن نیروهای انسانی و مادی است که به‌طور رسمی و غیر رسمی درون یک نظام واحد شکل و سازمان می‌یابند، تا اهداف و مقاصد آموزشی را تحقق بخشند.
  • ج) مدیریت آموزشی، فرایند هماهنگ کردن استعدادهای افراد و بهره‌گیری از شرایط محیطی برای اهداف آموزشی است.

لذا مدیریت آموزشی و تحصیلات تکمیلی که نقش اصلی تربیت دانش آموختگان رشته گروه پزشکی را بعهده دارد جهت هرچه بهتر به سرانجام رساندن این رسالت ضمن فراهم ساختن امکانات و تجهیزات لازم جهت تربیت دانش آموختگان با خلاقیت و نوآوری و استفاده از فنآوری های نوین و حفظ ارزش‌های انسانی و عدالت اجتماعی سعی در فراهم ساختن رضایت دانشجویان در حیطه فعالیتهای دانشجویی و آموزشی  را دارد.

 

در همین راستا محورهای فعالیت این مدیریت به شرح ذیل می‌باشد:

  • گسترش رشته‌های جدید
  • نظارت بر روند اجرای آئین نامه‌های آموزشی و وضعیت تحصیلی دانشجویان
  • نظارت بر روند وضعیت گروه‌های آموزشی
  • نظارت بر روند پذیرش ، تحصیل ، دانش آموختگی دانشجویان
  • بررسی راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات آموزشی دانشجویان
  • انجام امور مشارکتی و آموزشی جهت ارتقاء کیفیت آموزش و افزایش انگیزه کاری
  • همکاری جهت جذب اعضای هیأت علمی
  • نظارت بر روند اطلاع رسانی موارد آموزشی و آمار مختلف
  • نظارت بر عملکرد کارکنان زیر مجموعه و ارتقاء آن
  • هماهنگی لازم جهت بخش‌های آموزشی و بالینی در سطوح مختلف آموزشی
  • ارتقاء تجهیزات آزمایشگاهی و بالینی .

 

 اهداف استراتژیک  مدیریت آموزشی:

  • توسعه رشته‌های جدید در گروه پزشکی ، پیراپزشکی ، توانبخشی و بهداشت بالاخص در رشته‌های تحصیلات تکمیلی و بین رشته ای با توجه به نیازهای جامعه
  • توسعه و تقویت فضاهای آموزشی با توجه به تعداد رشته‌ها
  • ارتقای موقعیت آموزشی و تقویت رشته‌های موجود
  • افزایش سطح علمی و تربیت و جذب نیروی انسانی کارآمد برای افزایش ارتقاء سطح سلامت جامعه
  • کمک به بهبود فرآیند مدیریت آموزشی
  • افزایش دانش و مهارت دانشجویان با بالابردن سطح علمی دانشگاه با جذب نیروهای هیأت علمی متخصص
  • ارتقای رشته‌های موجود و تأسیس رشته های جدید با توجه به نیازهای جامعه
  • بکارگیری و به روز نمودن فنآوری های نوین در امر آموزش
  • ارتقاء تجهیزات آزمایشگاهی و بالینی

 

جذب سرباز هیات علمی از میان پیام آوران بهداشتی استعداد درخشان

.

 

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: درصدی از پیام آوران بهداشتی که استعداد درخشان نیز هستند به صورت سرباز هیات علمی جذب می‌شوند

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت برای ارتقای نخبگان و استعدادهای درخشان علوم پزشکی کشور گفت: با آغاز برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی موضوع ارتقای استعدادهای درخشان از مواردی بود که در این برنامه ها بدان توجه شد.

دکتر لاریجانی پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت را از رسالت های اصلی حوزه آموزش علوم پزشکی برشمرد و اظهار داشت: باتوجه به نیازهای روبه تغییر سلامت کشور ضروری است تا در حوزه های مدیریت و همچنین ارائه خدمات نیروهایی جذب شوند که بتوانند زمینه های ایجاد تحول در نظام سلامت را ایجاد کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از استعدادهای درخشان و نخبگان به عنوان سرمایه های ارزشمند نظام سلامت یاد کرد و افزود: این سرمایه ها با ورود در عرصه های مختلف نظام سلامت می توانند منشاء تحولات چشمگیر و ارتقای حوزه های مختلف سلامت کشور باشند.

وی بهره برداری از ظرفیت نخبگان را مستلزم رصد و شناسایی این افراد و همچنین برنامه ریزی برای ارتقای توانمندی، مهارت و دانش این افراد در ابعاد مختلف، از جمله مهارت های آموزشی، پژوهشی و مدیریتی ذکر کرد و گفت: در این بین پیام آوران بهداشتی از جمله نیروهایی هستند که در بدنه نظام سلامت ارائه بخشی از خدمات سلامت به جامعه را بر عهده دارند.

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: برخی از پیام آوران بهداشتی جزو استعدادهای درخشان علوم پزشکی کشور هستند و باتوجه به تجربه ای که در مدت ارائه خدمات به عنوان پیام آور کسب کرده اند، می بایست برنامه ریزی شود تا از تجربه و استعداد ایشان در نظام ارائه خدمات استفاده گسترده تری شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برهمین اساس پیشنهادی مبنی بر جذب درصدی از پیام آوران بهداشتی، که استعداد درخشان هستند، به وزیر بهداشت ارائه شد و مورد موافقت قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بر همین اساس طی نامه ای به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شد که افراد واجد شرایط در دانشگاهها شناسایی و در کمیسیون ویژه استعداد درخشان دانشگاه بررسی شوند. منتخبین کمیسیون ویژه استعدادهای درخشان دانشگاه ها به همراه رزومه کامل به معاونت آموزشی وزارت بهداشت معرفی می شوند و پس از بررسی های بیشتر و طی مراحل قانونی، به معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع معرفی خواهند شد

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه افراد منتخب به صورت سرباز هیات علمی جذب می شوند، گفت: هدف این است که افراد با استعداد و تجربه بیشتر وارد نظام ارائه خدمات کشور شوند و در سطوح بالاتری در نظام سلامت از خدمات ایشان استفاده شود.

 

دانشجویان واجدالشرایط  که  متقاضی استفاده از این امتیاز هستند  جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان - دفتر استعداد درخشان دانشگاه

 22 *02333441021    داخلی 2149 تماس حاصل نمایند 

 

 

  • کد خبر : 13224
لینک کوتاه خبر :
کلمات کلیدی